Uudised      Logod      Siseveeb      Kontakt      

Kuri silm

KURI SILM Üks ajale väga hästi vastu pidanud rahvausundi osa on lastehaiguste ja nende ravimisega seotud uskumused. Järgnevas loos (83) on ilmselt halva kaaselaniku nõiduse tõttu vastsundinud lapsel usstõbi, mille aga ussisõnu teadev rahvaarst ära ravitseb. Nagu vastavates lugudes enamasti jääb siingi teadmatuks, mida siis titakesega õigupoolest tehti. Seda suurem osa on kujutlusvõimel. Teises jutus (84) põhjustab mesilaspere müümine pahatahtlikule (kadedale - kade on lausa rahvausundiline mõiste, mitte eetiline kategooria) nende kidumise. 83. Imä selet, et temä ollu rasejalgne ja mina ollu sündinu. Siss ollu nende elämises halv eläjä. - Ma olevat ollu väega väike, kõige pulstega [nartsudega] kolm nakla [naela]. Ma olli kisknu pää ja jalgega. Too olli ussist. Mu imä võti latse üskä, lätsi üte vanamehe manu. - Sis es oleva aknit ollu, ollu pajamulgu [luuguga kinni käivad avaused seinas]. Vanamees võtnu mu - ma es ole nädälä vannu [vanune] veel - ja lännü vällä. Ütel imäle, et ku kuulet, ku lats nakas ikma, siss tulgu-ui vällä. Ega too vanamees ka es ole egaütele tennu. Ta kutse ussi kodo, tal olli ussisõna. Sjo ilma aegu [selle ilma ajal, praegusel ajal] ei usuta tood. Ku imä välla tulli, sis ma olli joba mähitu. Vanamees ütel, et peläku-ui, tütar saa sul ausa. RKM II 364, 287/8 (7) < Vastseliina, Orava v. , Kliima k. - K. Salve < Meta Sarapuu, 70a. (1981). 84. Mu vanaesä nakas mehitsit pidäma väega. Egä keväde külbi tatrikku [
 

KURI SILM

Üks ajale väga hästi vastu pidanud rahvausundi osa on lastehaiguste ja nende ravimisega seotud uskumused. Järgnevas loos (83) on ilmselt halva kaaselaniku nõiduse tõttu vastsundinud lapsel usstõbi, mille aga ussisõnu teadev rahvaarst ära ravitseb. Nagu vastavates lugudes enamasti jääb siingi teadmatuks, mida siis titakesega õigupoolest tehti. Seda suurem osa on kujutlusvõimel.

Teises jutus (84) põhjustab mesilaspere müümine pahatahtlikule (kadedale - kade on lausa rahvausundiline mõiste, mitte eetiline kategooria) nende kidumise.


83.

Imä selet, et temä ollu rasejalgne ja mina ollu sündinu. Siss ollu nende elämises halv eläjä. - Ma olevat ollu väega väike, kõige pulstega [nartsudega] kolm nakla [naela]. Ma olli kisknu pää ja jalgega. Too olli ussist. Mu imä võti latse üskä, lätsi üte vanamehe manu. - Sis es oleva aknit ollu, ollu pajamulgu [luuguga kinni käivad avaused seinas]. Vanamees võtnu mu - ma es ole nädälä vannu [vanune] veel - ja lännü vällä. Ütel imäle, et ku kuulet, ku lats nakas ikma, siss tulgu-ui vällä. Ega too vanamees ka es ole egaütele tennu. Ta kutse ussi kodo, tal olli ussisõna. Sjo ilma aegu [selle ilma ajal, praegusel ajal] ei usuta tood.

Ku imä välla tulli, sis ma olli joba mähitu. Vanamees ütel, et peläku-ui, tütar saa sul ausa.

RKM II 364, 287/8 (7) < Vastseliina, Orava v., Kliima k. - K. Salve < Meta Sarapuu, 70a. (1981).


84.

Mu vanaesä nakas mehitsit pidäma väega. Egä keväde külbi tatrikku [tatart] mehistele [tatart loeti peale muu heaks meetaimeks]. Mõisaherr käve mett ostmah.

Mehine ei taha vahetamist, ei müümist. Võib-olla om [ostjal] halv käsi - sis lõpese är. Vanaesäl olli väega paljo, kuulut vällä, möi är - ma ei mäleta, mitu peret. Läts kui paljo aiga, lõpsiva är. Kadonu vanaesä pand käe vaheti ja ütel: "Kui ma tolle Krantsmanni Juhanile ei oles müünu, oles mu mehidsekese eloh." Too pidi olema väega halv, kade. - Sis vanaesä soeti uvve, neo ka es lähe edesi.

RKM II 364, 218 (3) < Vastseliina, Kapera k. - K. Salve < Hildegard Kõlli, 69a. (1980).

Viimati uuendatud 20. aprillil 2009
Kuri silm
Juuni 2018
ETKNRLP
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Tutvustus
Arendus- ja koolitusosakond Toetusprogrammide osakond Rahvakultuuri osakond
Vaimse kultuuripärandi osakond Dokumendiregister

Programmid
Toetusprogrammid
Taotlemise ABC
Aruandluse ABC
Toetuste jagamise üldpõhimõtted
Rahvakultuuri Keskuse logod

Koolitused
Vaimne kultuuripärand Kultuurikorraldus ja kultuuripoliitika Psühholoogia Jutukool Käsitöö
Koori- ja pillimuusika Rahvatants Näitekunst Muuseum Toidukultuur

Kontaktid
Rahvakultuuri Keskus  
Aadress: J.Vilmsi 55, Tallinn 10147
Kontakttelefon: +372 600 9291
E-post:


Kodulehe tegemine aara.ee

KURI SILM Üks ajale väga hästi vastu pidanud rahvausundi osa on lastehaiguste ja nende ravimisega seotud uskumused. Järgnevas loos (83) on ilmselt halva kaaselaniku nõiduse tõttu vastsundinud lapsel usstõbi, mille aga ussisõnu teadev rahvaarst ära ravitseb. Nagu vastavates lugudes enamasti jääb siingi teadmatuks, mida siis titakesega õigupoolest tehti. Seda suurem osa on kujutlusvõimel. Teises jutus (84) põhjustab mesilaspere müümine pahatahtlikule (kadedale - kade on lausa rahvausundiline mõiste, mitte eetiline kategooria) nende kidumise. 83. Imä selet, et temä ollu rasejalgne ja mina ollu sündinu. Siss ollu nende elämises halv eläjä. - Ma olevat ollu väega väike, kõige pulstega [nartsudega] kolm nakla [naela]. Ma olli kisknu pää ja jalgega. Too olli ussist. Mu imä võti latse üskä, lätsi üte vanamehe manu. - Sis es oleva aknit ollu, ollu pajamulgu [luuguga kinni käivad avaused seinas]. Vanamees võtnu mu - ma es ole nädälä vannu [vanune] veel - ja lännü vällä. Ütel imäle, et ku kuulet, ku lats nakas ikma, siss tulgu-ui vällä. Ega too vanamees ka es ole egaütele tennu. Ta kutse ussi kodo, tal olli ussisõna. Sjo ilma aegu [selle ilma ajal, praegusel ajal] ei usuta tood. Ku imä välla tulli, sis ma olli joba mähitu. Vanamees ütel, et peläku-ui, tütar saa sul ausa. RKM II 364, 287/8 (7) < Vastseliina, Orava v. , Kliima k. - K. Salve < Meta Sarapuu, 70a. (1981). 84. Mu vanaesä nakas mehitsit pidäma väega. Egä keväde külbi tatrikku [tatart] mehistele [tatart loeti peale muu heaks meetaimeks]. Mõisaherr käve mett ostmah. Mehine ei taha vahetamist, ei müümist. Võib-olla om [ostjal] halv käsi - sis lõpese är. Vanaesäl olli väega paljo, kuulut vällä, möi är - ma ei mäleta, mitu peret. Läts kui paljo aiga, lõpsiva är. Kadonu vanaesä pand käe vaheti ja ütel: "Kui ma tolle Krantsmanni Juhanile ei oles müünu, oles mu mehidsekese eloh. " Too pidi olema väega halv, kade. - Sis vanaesä soeti uvve, neo ka es lähe edesi. RKM II 364, 218 (3) < Vastseliina, Kapera k. - imä välla tulli, sis ma olli joba mähitu. Vanamees ütel, et peläku-ui, tütar saa sul ausa. RKM II 364, 287/8 (7) < Vastseliina, Orava v. , Kliima k. - K. Salve < Meta Sarapuu, 70a. (1981). 84. Mu vanaesä nakas mehitsit pidäma väega. Egä keväde külbi tatrikku [tatart] mehistele [tatart loeti peale muu heaks meetaimeks]. Mõisaherr käve mett ostmah. Mehine ei taha vahetamist, ei müümist. Võib-olla om [ostjal] halv käsi - sis lõpese är. Vanaesäl olli väega paljo, kuulut vällä, möi är - ma ei mäleta, mitu peret. Läts kui paljo aiga, lõpsiva är. Kadonu vanaesä pand käe vaheti ja ütel: "Kui ma tolle Krantsmanni Juhanile ei oles müünu, oles mu mehidsekese eloh. " Too pidi olema väega halv, kade. - Sis vanaesä soeti uvve, neo ka es lähe edesi. RKM II 364, 218 (3) < Vastseliina, Kapera k. - K. Salve < Hildegard Kõlli, 69a. (1980).

Kuri silm
Rahvakultuuri Keskus  | J.Vilmsi 55, Tallinn 10147 | Tel +372 600 9291 |