Uudised      Logod      Siseveeb      Kontakt      

Seitsme Moosese raamat

Seitsme Moosese raamat Millele jutustaja keskendub, on tema valida ja kuulajate suunata. Sedapuhku tuleb juttu iseäralike punaste tähtedega piiblist (nimetatud ka Seitsmendaks Moosese raamatuks). See on ühtlasi nõiaraamat, mille abil on võimalik nõidust teha. Kogu jutustus võib jäädagi informatiivseks, ent sealjuures omajagu põnevust pakkuda ja meeli erutada, eriti veel, kui niisuguse raamatu omajaid nimetada teatakse. Teine võimalus on keskenduda sellele, mis saab siis, kui nõiaraamatut satub lugema asjassepühendamatu inimene. Tegelasi siin tavaliselt nimepidi ei nimetata, ühel pool on peremees, härra või vanemad, teisel pool - sulane, karjapoiss, teener, lapsed. Tegevus toimub umbmäärases minevikus. Enamasti tuleb kodust lahkunul küll meelde, et raamat sai lagedale jäetud ja ta jõuab tulistjalu tagasi ning päästab uudishimuliku(d) raamatulugeja(d). Ent mitte alati (71). Jutuloogika nõuab, et enne kirjeldataks raamatut ja siis järgneb lugu kahetsusväärsest juhtumist. Kokku saab paras hirmujutt. 68. Inimesed uskusid jah, et Seitsmes Moosese raamat teeb imet. Moosesel pidid olema jumalast sellised võimed. Ta oli üks väike raamat, piibliloost oli välja kirjutatud ja lühendatud. Sellega pidi ei tea mis imetegusid saama teha. Võibolla küll, et mõni inimene, kes uskus seda, sai raamatuga omale raha teenida. Kes teas, kelle ajast ta pärit oli, prohvetite kirjutis vist oligi. Mõned inimesed siis kutsusid neid raamatu omanikke oma poole, et
 

Seitsme Moosese raamat


            Millele jutustaja keskendub, on tema valida ja kuulajate suunata. Sedapuhku tuleb juttu iseäralike punaste tähtedega piiblist (nimetatud ka Seitsmendaks Moosese raamatuks). See on ühtlasi nõiaraamat, mille abil on võimalik nõidust teha. Kogu jutustus võib jäädagi informatiivseks, ent sealjuures omajagu põnevust pakkuda ja meeli erutada, eriti veel, kui niisuguse raamatu omajaid nimetada teatakse.

            Teine võimalus on keskenduda sellele, mis saab siis, kui nõiaraamatut satub lugema asjassepühendamatu inimene. Tegelasi siin tavaliselt nimepidi ei nimetata, ühel pool on peremees, härra või vanemad, teisel pool - sulane, karjapoiss, teener, lapsed. Tegevus toimub umbmäärases minevikus. Enamasti tuleb kodust lahkunul küll meelde, et raamat sai lagedale jäetud ja ta jõuab tulistjalu tagasi ning päästab uudishimuliku(d) raamatulugeja(d). Ent mitte alati (71). Jutuloogika nõuab, et enne kirjeldataks raamatut ja siis järgneb lugu kahetsusväärsest juhtumist. Kokku saab paras hirmujutt.


68.


            Inimesed uskusid jah, et Seitsmes Moosese raamat teeb imet. Moosesel pidid olema jumalast sellised võimed. Ta oli üks väike raamat, piibliloost oli välja kirjutatud ja lühendatud. Sellega pidi ei tea mis imetegusid saama teha. Võibolla küll, et mõni inimene, kes uskus seda, sai raamatuga omale raha teenida. Kes teas, kelle ajast ta pärit oli, prohvetite kirjutis vist oligi.

            Mõned inimesed siis kutsusid neid raamatu omanikke oma poole, et karjaõnne või rikkust saada, sellepärast siis kutsusid oma poole.

            Räägiti, et kutsund Seitsme Moosese raamatuga vaimusid välla ja tein nendega imet. Aga kui inimene ise ei usu, siis ei saa kellegagi midagi imet teha.

RKM II 369, 190/1 (6) < Toljase k. - M. Kõiva < Elma Lokk, sünd. 1900. a. (1983).


69.


            Seitsme Moosese raamat, see pidi praegu veel ülikoolis olema. Eks te olete seda ehk isegi näinud? Kettidega pidi olema kinni pandud. Minu tädi oli seda sääl näinud. Kettidega on kinni, et keski ei saa avada. Muidu pööravad veel kõik maailma ümbre.

RKM II 369, 262 (12) < Vara v., Ätte k. - M. Kõiva < Karl Grünbach, sünd. 1903. a. (1983).


70.


            Tuleb teinekord heinasaadu näol või. Aga see olevat kuidagi Seitsme Moosese raamatu läbi teha. Siis kas tahad teist inimest kuidagi kiusata või, siis Seitsme Moosese raamatuga saab. Saadad talle looma näol või heinasaad tuleb hirmsa kohinaga ja mühinaga või...

            Noor olin, kui räägiti, siis niisuguse huviga kuulasin neid jutte.

            Teda olevat olnud paljudel inimestel. Seda teadis minugi ema rääkida. Siinsama Elistveres pidi olema vanamees, kel oli Seitsme Moosese raamat. Ise pidi olema väiksem mees, niisugune pops või kalapüüdja või, ei ole rikas olnud.

            Ja siis olnud üks karjapoiss neil, kes mullika ja lehmaga käinud. Siis see mees oli lähnud kodust, kas ta lähnud kalu püüdma või, ja unetanud selle raamatu või... Ja karjapoiss lähnud ja olnud huvitatu, et mis raamat see on, mis peremees ikka loeb. Et paistab nii musta tähtedega olema - ta pidi musta tähtedega olema, see raamat. Siis oli hakanud lugema. Mõned sõnakesed oli saanud lugeda, ja tulnud igavesed mehed või vaimud kallale, et anna tööd.

            Peremehel tulnud järsku meelde, et tema raamat seal, ja tulnud tagasi. Pidi olema nii, et kui annad sõelaga vett kanda, siis nad seda ei jõua. Karjapoiss ei ole seda teadnud, oli hirmsast ära ehmatanud. Mitu päeva oli olnud kohe haige pärast seda.

RKM II 367, 51/3 (25) < Papiaru k. - M. Hiiemäe < Salme Põdra, sünd. 1905. a. (1983).


71.


            Minu ema ütles seda kah, et ühel taluperenaisel ollu Seitsme Moosese raamat. Olevat mustad lehed ja need punased tähed. Unetanu jõuluõhta, lähnuvad kiriku ja unetanu selle raamatukese laua pääle. Aga sulane-poiss võtnu selle raamatu ja hakanu säält lugema. Ja kutsunu vaimud välja. Lugenu seda kohta ja kutsunu vaimud välja. Vaimud olnud tuba täis ja küsinuva: "Anna tööd, anna tööd!" No tema ei osanu neid enam tagasi saata ja käkistanuva poisi ära. Tööd ei anna, siis käkistanuva poisi ära.

[Kuulaja:] Pererahvas siis jaole ei saanud?

- No ta oli kirikus jõuluõhta. Jah. Tulevad tagasi, ehmatanuvad ära. Poiss surnu, raamat

laiali ja... Vot. Ja no vanasti siis oli nee raamatud ära korjatud. Nüüd neid enam ei ole.

RKM, Mgn. II 3714 (4) < Vara v. ja as. - M. Hiiemäe < Liine Lepik, 80 a. (1983).


Viimati uuendatud 10. märtsil 2009
Seitsme Moosese raamat
November 2019
ETKNRLP
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Tutvustus
Koolitusosakond
Toetusmeetmete osakond
Regionaalosakond
Vaimse kultuuripärandi osakond Dokumendiregister

Toetusmeetmed
Toetusmeetmed 
Taotlemise ABC
Aruandluse ABC
Toetuste jagamise üldpõhimõtted
Rahvakultuuri Keskuse logod

Koolitused
Vaimne kultuuripärand Kultuurikorraldus ja kultuuripoliitika Psühholoogia Jutukool Käsitöö
Koori- ja pillimuusika Rahvatants Näitekunst Muuseum Toidukultuur

Kontaktid
Rahvakultuuri Keskus  
Aadress: Leola 15a, Viljandi 71020
Kontakttelefon: +372 600 9291
E-post:


Kodulehe tegemine aara.ee

Seitsme Moosese raamat Millele jutustaja keskendub, on tema valida ja kuulajate suunata. Sedapuhku tuleb juttu iseäralike punaste tähtedega piiblist (nimetatud ka Seitsmendaks Moosese raamatuks). See on ühtlasi nõiaraamat, mille abil on võimalik nõidust teha. Kogu jutustus võib jäädagi informatiivseks, ent sealjuures omajagu põnevust pakkuda ja meeli erutada, eriti veel, kui niisuguse raamatu omajaid nimetada teatakse. Teine võimalus on keskenduda sellele, mis saab siis, kui nõiaraamatut satub lugema asjassepühendamatu inimene. Tegelasi siin tavaliselt nimepidi ei nimetata, ühel pool on peremees, härra või vanemad, teisel pool - sulane, karjapoiss, teener, lapsed. Tegevus toimub umbmäärases minevikus. Enamasti tuleb kodust lahkunul küll meelde, et raamat sai lagedale jäetud ja ta jõuab tulistjalu tagasi ning päästab uudishimuliku(d) raamatulugeja(d). Ent mitte alati (71). Jutuloogika nõuab, et enne kirjeldataks raamatut ja siis järgneb lugu kahetsusväärsest juhtumist. Kokku saab paras hirmujutt. 68. Inimesed uskusid jah, et Seitsmes Moosese raamat teeb imet. Moosesel pidid olema jumalast sellised võimed. Ta oli üks väike raamat, piibliloost oli välja kirjutatud ja lühendatud. Sellega pidi ei tea mis imetegusid saama teha. Võibolla küll, et mõni inimene, kes uskus seda, sai raamatuga omale raha teenida. Kes teas, kelle ajast ta pärit oli, prohvetite kirjutis vist oligi. Mõned inimesed siis kutsusid neid raamatu omanikke oma poole, et karjaõnne või rikkust saada, sellepärast siis kutsusid oma poole. Räägiti, et kutsund Seitsme Moosese raamatuga vaimusid välla ja tein nendega imet. Aga kui inimene ise ei usu, siis ei saa kellegagi midagi imet teha. RKM II 369, 190/1 (6) < Toljase k. - M. Kõiva < Elma Lokk, sünd. 1900. a. (1983). 69. Seitsme Moosese raamat, see pidi praegu veel ülikoolis olema. Eks te olete seda ehk isegi näinud? Kettidega pidi olema kinni pandud. Minu tädi oli seda sääl näinud. Kettidega on kinni, et keski ei saa avada. Muidu pööravad veel kõik mnbsp;       Minu ema ütles seda kah, et ühel taluperenaisel ollu Seitsme Moosese raamat. Olevat mustad lehed ja need punased tähed. Unetanu jõuluõhta, lähnuvad kiriku ja unetanu selle raamatukese laua pääle. Aga sulane-poiss võtnu selle raamatu ja hakanu säält lugema. Ja kutsunu vaimud välja. Lugenu seda kohta ja kutsunu vaimud välja. Vaimud olnud tuba täis ja küsinuva: "Anna tööd, anna tööd!" No tema ei osanu neid enam tagasi saata ja käkistanuva poisi ära. Tööd ei anna, siis käkistanuva poisi ära. [Kuulaja:] Pererahvas siis jaole ei saanud? - No ta oli kirikus jõuluõhta. Jah. Tulevad tagasi, ehmatanuvad ära. Poiss surnu, raamat laiali ja... Vot. Ja no vanasti siis oli nee raamatud ära korjatud. Nüüd neid enam ei ole. RKM, Mgn. II 3714 (4) < Vara v. ja as. - M. Hiiemäe < Liine Lepik, 80 a. (1983).

Seitsme Moosese raamat
Rahvakultuuri Keskus  | Leola 15a, Viljandi 71020 | Tel +372 600 9291 |